Doelstelling
De Week van de Ontmoeting is een project voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Het doel van het project is om jongeren bekend te maken met verschillende culturele groepen in hun directe omgeving. Hierbij gaat het om de joodse, christelijke en islamitische cultuur. De jongeren zullen ontdekken dat deze culturen, naast verschillen, overeenkomsten hebben. Hierdoor zal een deel van de vaak bestaande ‘angst’ voor het onbekende weggenomen worden. Tolerantie, respect en begrip voor de ander kunnen vergroot worden.
Inbedding in het lesprogramma
Het project sluit aan bij de kerndoelen. Hierdoor is de Week van de Ontmoeting een aanvulling op, of vervanging van, bestaand lesmateriaal over cultuur en levensbeschouwing voor groep 7-8.
Indeling
De Week van de Ontmoeting heeft de volgende indeling:
– Dag 1: De inleidende les geeft door middel van een lesbrief informatie over het onderwerp van het project. Thema’s die behandeld worden zijn cultuur, het ontstaan van de joodse, christelijke en islamitische cultuur en de drie culturen in Overijssel of Twente.
– Dag 2: In de lesbrief komt naar voren dat de drie culturen overeenkomsten hebben. Dit wordt besproken aan de hand van de thema’s heilige boeken, leefregels, voedselwetten, belangrijke dagen, kledingvoorschriften, invloed op de Nederlandse taal en belangrijke gebouwen.
– Dag 3: Door een bezoek aan een gebedshuis in de regio komen de leerlingen actief met een deel van de cultuur in contact.
– Dag 4: De leerlingen gaan op school in groepjes aan het werk met eindopdrachten. Deze opdrachten zijn vormgegeven volgens de theorie van Meervoudige Intelligentie. Het is een verwerking van de voorafgaande dagen.
-Extra: Verdiepingsopdrachten. Door de verdiepingsopdrachten leren de leerlingen zichzelf, elkaar (= klasgenoten) en de ander (= onbekenden) beter kennen. Hierdoor wordt de term ‘ontmoeting’ breder onderzocht, en krijgt het project een inhoudelijk diepere betekenis.
De volgorde van de dagen ligt vast. Verder is de indeling flexibel en aan de wensen van de leerkracht aan te passen.
Lespakket
Vizier levert een lespakket aan waarmee de deelnemende groepen en leerkrachten zelfstandig aan de slag kunnen. Het leenpakket bestaat uit:
– een docentenhandleiding met alle benodigde informatie,
– de lesbrieven met docentenhandleiding,
– een lesbrochure voor de leerlingen (deze worden eigendom van de school),
– een keppel, kruis en hoofddoek voor de inleidende les,
– lesondersteunend materiaal,
– de eind- en verdiepingsopdrachten.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Marlies Bruining, adviseur van Vizier. Dat kan via m.bruining@vizieroost.nl of 06-57287689.
Lesondersteunend beeldmateriaal
Hier vindt u, per dag, het lesondersteunende beeldmateriaal waarvan u tijdens de lessen gebruik kunt maken: