Discriminatie (h)erkennen

Training voor hulp- en dienstverleners

Discriminatie is bijna dagelijks in het nieuws, of het nu gaat over Zwarte Piet, uitspraken van Geert Wilders, beledigende cartoons, pesten op school of discriminatie op de arbeidsmarkt. Iedereen heeft er wel een mening over en discussies lopen vaak hoog op. Ook veel cliënten van zorg- en dienstverleners worden of voelen zich gediscrimineerd. De overheid wil dat wij een streep zetten door discriminatie. Maar hoe moeten wij dat doen?

Dit gaan we doen:
Als vrijwillige of professionele dienst- of hulpverlener kun jij daar je steentje aan bijdragen. In deze training leer je hoe je discriminatie kunt herkennen en erkennen en je cliënt beter van dienst kunt zijn. Wie zelf niet of nauwelijks te maken heeft gehad met uitsluiting of discriminatie, herkent en erkent het minder snel bij een ander. En die ander zal het zelf niet zomaar inbrengen in een gesprek. Gediscrimineerd worden is een heel nare ervaring, zeker als het vaker gebeurt. Dat maakt iemand kwetsbaar. Mensen willen aan zo’n ervaring liever een andere oorzaak toekennen dan discriminatie. Hulpverleners zien daarom vaak niet het verband tussen de problematiek die iemand tijdens het gesprek aanstipt en de achterliggende oorzaak discriminatie.