Democratiefabriek

Met enige regelmaat organiseert Vizier de Democratiefabriek voor het onderwijs. De Democratiefabriek is een mobiele interactieve tentoonstelling die kinderen en jongeren laat meemaken wat democratie is en inhoudt. In de fabriek wordt gewerkt met vooroordelen, waarden en normen, burgerschap en democratie. Het laat kinderen en tieners zien wat nodig is om samen te leven, het laat voelen wat democratie is, het laat ervaren wat je kan doen aan het vormen van een samenleving waar voor iedereen plaats en ruimte is.

In de Democratiefabriek kunnen kinderen en jongeren van 10 tot 18 jaar democratie onderzoeken en oefenen met behulp van machines, apparaten en gereedschappen. Bezoekers worden uitgedaagd om hun kennis van de democratie te vergroten en hun meningen te vormen. De tentoonstelling gaat over grote thema’s als conflicten, macht en democratie. Gaandeweg ontdekken de bezoekers dat de tentoonstelling over hen zelf gaat. Over hun eigen idealen, hoop, waarden, houding en gedrag.

De reacties op het bezoeken van de tentoonstelling zijn altijd positief:

• Leerling: ‘Ik vind dit echt heel leuk!’.
• Leerkracht: ‘Dit is een moeilijke groep. Ik ben verbaasd om te zien dat ze zo goed aan het werk gaan. De werkwijze past goed bij hen’.
• Ouder: ‘Ik was er twee jaar geleden ook bij. Wat fijn dat ook deze groep de tentoonstelling kan bezoeken. Ik ben erg enthousiast’.
• Ouder: ‘Wat een mooie werkwijze!’.
• Leerkracht: ‘Waarom doen jullie dit niet ieder jaar? Het werkt zo goed; ik zou me zo weer aanmelden’.
• Leerkracht: ‘Wij zijn op school al een tijd bezig met thema’s die hier perfect bij aansluiten. Het bezoek aan de tentoonstelling valt zo binnen een groter geheel wat het nog zinvoller maakt. Je ziet dat de leerlingen hierdoor extra gemotiveerd zijn’.
• Leerling: ‘Ah, moeten we nu al stoppen? Mag ik nog een keer komen?’.
• Leerkracht: ‘Wij hebben een heel thema rondom dit bezoek vormgegeven. Zo hebben we nu al lessen over de Tweede Wereldoorlog gegeven, het gehad over feiten en mening, en het over politiek gehad. Zo hebben de leerlingen zelf politieke partijen gemaakt en ideeën uitgewerkt. Het is erg leuk om te zien dat al deze thema’s in de tentoonstelling terugkomen’.