

Over denken in hokjes, elkaar begrijpen en de kracht van verschil
Voor wie?
Leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs
Thema: Vooroordelen en discriminatie
Duur: In overleg (richtlijn: één lesblok van ca. 60-75 minuten)
Werkvorm: Klassikale uitleg + duo-opdrachten
🧠 Wat gaan we doen?
De les start met een heldere uitleg:
🔍 Wat zijn vooroordelen?
🧩 Hoe kunnen vooroordelen leiden tot discriminatie?
📜 Wat heeft Artikel 1 van de Grondwet hiermee te maken?
We maken het thema tastbaar en herkenbaar. Samen met de klas praten we over hoe het voelt om beoordeeld te worden op hoe je eruitziet, waar je vandaan komt of wat je gelooft. En vooral: wat kunnen wij zelf doen om eerlijker te kijken naar elkaar?
Daarna gaan de leerlingen in tweetallen op pad met een routekaart en opdrachten uit de Vooroordelenkoffer. Elke opdracht opent een nieuw thema. Denk aan:
– Feit of mening
– Plagen of pesten
– Vooroordelen en stempels
– Democratie en meedoen
Door te praten, tekenen, schrijven en doen leren de leerlingen op een speelse manier over grote thema’s.
💡 Wat leren de leerlingen?
✔️ Wat vooroordelen zijn en hoe die ontstaan
✔️ Wat discriminatie is en waarom het verboden is
✔️ Wat Artikel 1 van de Grondwet betekent
✔️ Hoe belangrijk het is om zonder oordeel naar elkaar te kijken
✔️ Dat verschil niet bedreigend is – maar juist waardevol